Shanghai/Guilin - Reisverslag uit Guilin, China van Nico - WaarBenJij.nu Shanghai/Guilin - Reisverslag uit Guilin, China van Nico - WaarBenJij.nu

Shanghai/Guilin

Blijf op de hoogte en volg Nico

06 Maart 2014 | China, Guilin

@ Lex: We kunnen beter een spoor voor de Maglev trein bouwen, met dat ding kan je hier met een snelheid van 400km/p van airport naar Shanghai en terug.
@ Eelco: Ik kan vanavond niet schaatsen;)
@ Annemarieke: Ik zie jou ook nog wel eens reisie maken.
@ Anne-Rieke: Ik had ook nooit portomonee in kontzak, helemaal als je in een massa mensen loopt zoals bij de metro vaak het geval was.
@ Erik: Smog was vooral de eerste dag behoorlijk aanwezig. Wifi niet gebruikt in het vliegtuig, moet af en toe ook beetje rus hebben.
@ Pa en Ma: Schrijven kost niet veel inspanning, alleen internet en mijn laptop is traag.
@ Jacco: Jongeren spreken hier in Shanghai redelijk vaak engels, dat was in Japan minder.
@ Gerhard: Wacht ff tot je ontslagen wordt;)
@ Marianne: Je ziet wel eens vooral witte duiven in de bomen. Thee kopies waren heel klein idd.
En communiseren is soms best lastig, als ik ergens heen wil laat ik in hostel ook vaak even het adres in chinese karakters opschrijven.



Een nieuwe mythe uit het land van het razend trage internet.

De laatste dagen was de smog duidelijk minder in Shanghai, Hoorde van andere reizigers die in andere grote Chinese steden waren geweest dat er best veel smog was. De nieuwe president van China heeft de oorlog verklaart aan de vervuiling, maar of het ooit goed komt?

In een stad waar meer dan 20miljoen mensen wonen hoe toevallig is het dan als je iemand tegen komt die je kent uit Amsterdam. Ik liep langs en dacht dit kan niet! toch maar omgekeerd en hij bleek het te zijn Daryl van Wouw. Een Nederlandse modeontwerper die ik toevalig ontmoete heel wat jaren geleden in Amsterdam toen hij zijn eerste toen nog handgemaakte kleding uitbracht. Hij woont en werkt nu sinds een paar jaar in Shanghai maar daar had ik niet aan gedacht. Jammer dat ik hem niet aan het begin van mijn verblijf in Shanghai heb ontmoet, dan had hij me de beste plekjes van de stad kunnen laten zien.



Vlucht van Shanghai naar Guillin met China Southern was goed! vlucht van 2,5uur met 2x drinken en 1x goed eten. Met binnenlandse vluchten van American Airlines die langer dan 3uur duurde heb ik dat nog niet meegemaakt.

Hostel in Guilin is erg goed! Alleen toen ik de deur open deed van mijn kamer was het meteen vallen met bakkes op grond, voordat ik mijn gibit bij elkaar raapte, eerst lampie aan en dan zie je met sierlijke letters staan: Mind your step. Leuk zo'n afstapje net na de deur en voor de lichtknop. Gelukkig zat de badkamerdeur dicht anders waren er een paar slagtanden via de openenstaande deur in de pot gekaatst.
Wel eindelijk een zacht en lang genoeg bed!

De mensen zijn geweldig hier, vriendelijker dan in Shanghai. Dat merk je aan alles, Als je bv in Shanghai op de metro stond te wachten vlak voor het hek en de metro kwam er aan ging er vaak iemand nog vlak voor je staan om maar eerder binnen te zijn. Ook werd je in Shanghai vaak lastig gevallen voor message, knoflook en schemerlampen. Ruzie met de taxichaufeur behoorde ook tot de mogelijkheden.

Het verkeer is hier ook weer chaos, er is een middelijn en die zit in het midden maar dat is alles. lekker inhalen ruim op de andere baan en het tegemoedkomend verkeer leker laten uitwijken op de vluchtstrook en hopen dat er niet net iemand met een kraampie langs de weg staat. ook spookrijden en snacht zonder licht rijden zijn hier normale bezigheden.

Gerhard kun jij de mensen hier een cursus vissen geven? Ze houden hier de hengel met de punt in het water en de een heeft zijn aas heel diep onder de dobber en de ander heel ondiep, maar ze kijken allemaal heel geleerd naar het wateroppervlak. Er was ook een chinesie zijn dobber aan het opvissen, dat deed ie uitstekend. Heel leuk om daar te gaan zitten en die mensen zien klooien. Toen ze na 2uur nog niets hadden vond ik het wel een beetje zielig, ik dacht nog even zal ik zelf het water in springen en me tegoed doen aan een heerlijk glibberig wormpje. Ik denk dat ik iemand in chinese karakters laat opschrijven: Weet je waar de meeste vis zit? en op de andere kant van het papier: tussen de kop en de staart. Ben benieuwd hoe ze dan reageren.

Als je hier naar een restaurant gaat waar veel locals zitten kun je lachen. meisjes van de bediening bij je tafel volop giegelend, en als je dan een chinees woord of een volledige zin eruit gooit liggen ze helemaal op 1 hoop. Je bent in China best wel een bezienswaardigheid. Je bent steeds het mikpunt van rollende oogjes. Soms willen ze met je op de foto, en soms wil je graag een gesprek met ze voeren maar dat is onmogelijk terwijl je merkt dat de behoefte aan beide kanten groot is!

Woensdag heb ik weer een onvergetelijk mooi stukje natuur gezien, binnenkort foto's! We hebben op een een bamboo boot over de rivier gevaren, wat een geweldig stukje natuurschoon. Daar konden ze uitstekend vissen, zonder hengels. Ze gebruiken vogels die ze in het water gooien en die heeft na elkele seconden al beet. Met een stok wordt de vogel dan uit het water getild en omdat er een touwtje om zijn nek zit kan hij de vis niet doorslikken. zo kan de visser de vis zo uit de vogel zijn bek trekken. Van ver komen hier ook stelletjes naar die plek om trouwfoto's te maken.

Het is hier echt heel leuk, jammer dat ik zaterdag China weer moet verlaten. de sfeer savonds is ook heel leuk, alle winkel zijn tot 22:00 open en je hebt ook een gezellige nightmarket. Vlak bij mijn hostel kun je karaoke bleren op een pleintje aan het water gewoon in de open lucht. Verderop zitten er allemaal ouwe baasies spelletjes te spelen. Het plein is erg leuk en de meerjes worden mooi verlicht.
Savond kwam ik hier nederlanders in het hostel tegen, we hebben tot laat gezeten onder het genot van bier. zij waren maanden door Rusland gereisd zo hoor je weer nieuwe verhalen.

Groeten uit Guilin

  • 06 Maart 2014 - 20:45

    Erik:

    Hey Nico,

    Goed verhaal weer man! Erg leuk om je ervaringen te lezen;

    @Smog: ja goed he, dat is een expertise van China:-)

    Andere expertise: bijenlikeur, echt een aanrader!
    Ik heb niet het juiste toetsenbord aangesloten om het in Chinese karakters voor je uit te typen, maar het heet in spreektaal 'bye-joe'
    Je verwacht het niet maar dit chinese puur natuur likeurtje wordt gemaakt van.... juist je raad het niet: bijen!

    Je gaat er van fladderen (bij meer dan een liter iig) stuifmeel verzamelen en.. oja je wordt er toetertjelam van (ook bij meer dan een liter wel te verstaan:) )

    Groeten en we zien uit naar je volgende verslag:-)
    Erik

  • 06 Maart 2014 - 20:54

    Echte Erik:

    Stop nou maar de beroemdheid uit te hangen en kom je kamer maar weer af. Want dat ie in China weest is in 't onmeuglijke, met slagtanden nog wel. Plaatjes kunnen we overal van 't internet af plukken, wel leuk die van dat stel op het water, dat ga ik hier op de gracht uitproberen. "Toevallig" een internationale mode-ontwerper kennen, dat moeten wij gleuven? En "locals"? Wat is dat nou weer, lokaas zul je bedoelen!

  • 07 Maart 2014 - 20:20

    Gerhard:

    Heey,

    Mooie foto's man! Zal wel een beste tijd duren zeker, voordat je foto's online staan, i.v.m. het trage internet.

    Groeten Gerhard en Emmy

  • 07 Maart 2014 - 22:52

    M.W. Stekelenburg:

    Mama schrijft. Ha Nico, wat een prachtige natuur zagen we op de foto's en leuk we weer wat van je hoorde en lazen. Ik begin er al een beetje aan te wennen dat je op reis bent. Maar straks horen we niets meer van je he hoe lang duurt dat.
    Pa schrijft.
    Ik vind het gezellig om je verhalen te lezen zo kunnen we ook een beetje meekijken en meegenieten.
    Leuk hoor om zo te vissen je hoeft ze dan ook niet van het haakje te halen. We wensen je een goede reis toe naar Nepal en we hopen dat je het 15 dagen wandelen volhoud.
    Een hartelijke groet uit Breukelen.

  • 10 Maart 2014 - 10:12

    Annemarieke:

    he nic,

    leuk hoor, ik verveel mij hier stierlijk op school mooi even tijd om je reis verslag te lezen.
    wat een machtig mooi stukje natuur zie je op de foto's, hoe is het weer daar ? wij hebben zondag heerlijk genoten in het zonnetje.

    groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Guilin

Scheer je weg

2e wereldreis

Recente Reisverslagen:

09 Mei 2014

Laatste

01 Mei 2014

Jordanie

23 April 2014

Dubay

17 April 2014

Long time no story

19 Maart 2014

Everest Base Camp trekking deel2
Nico

Feb,11 till Feb,17 NY till Feb,23 San Fran till Jun,01 Nieuw Zeeland till Jun,18 Japan

Actief sinds 03 Feb. 2009
Verslag gelezen: 487
Totaal aantal bezoekers 21688

Voorgaande reizen:

25 Februari 2014 - 08 Mei 2014

Scheer je weg

10 Februari 2009 - 14 Juli 2009

Eerste wereldreis

Landen bezocht: