Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Nico - WaarBenJij.nu Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Nico - WaarBenJij.nu

Shanghai

Blijf op de hoogte en volg Nico

28 Februari 2014 | China, Sjanghai

Emirates is belachelijk goed, 2x in een Airbus 380-800 gezeten een mooi groot vliegtuig met veel luxe.
De hele vlucht gratis wifi en je kan live tv kijken. Aan de voorkant, de onderkant en op de staart zit een camera die je op je scherm kan selecteren.
Het eten is ook van hoge kwaliteit

Bij aankomst in Shanghai werd ik behoorliijk lastiggevallen door chineesjes die mij een taxi of hotel in wilde blazen.
De bussen reden zogenaamd vandaag niet en de treinen waren ontspoord, toen heb ik aanggeven dat hij zelf niet spoorde.
En dan krijg ik ook reuze veel zin om de goedkoopste manier naar mijn hostel uit te zoeken al was ik het goed zat van de lange reis waarin ik nauwelijks had geslapen. Slapen in een droge greppel of een waterbed ok, maar een luchtbed is niet mijn ding

De goedkoopste route naar mijn hotel bleek met de bus te zijn. Wat een humor dat verkeer, chaufeur stond al rijdent zijn ruiten schoon te maken op de snelweg waardoor hij automatisch overging op de slalom stand. En later in de stad werkte hij er zich overal tussen op het totaal idioote af.
Ik heb zo vaak gedacht daar komt deukie aan, maar dan zat er toch weer een haartje tussen.
Die dag heb ik verder niet veel gedaan want ik kwam pas laat aan in mijn hostel

Het hostel is ook lekker basic, hoe langer je douched hoe meer bad het wordt, na elke minuten zag ik mijn kleding al wegdrijven, u begrijpt dat is sterk overdreven. Maarja het is ook geen 5 sterren hotel. Dat bleek ook vanmorgen weer toen ik voor de wasbak stond altans dat dacht ik, maar dat ding zat helemaal vol met water wat niet weg kon.
Toen ik er even later weer langskwam bleek het gewoon een zwembad voor huisdieren te zijn want er lagen 3 hamster op de bodem zonder zwemdiploma


Donderdag begon het pas echt! goed geslapen op een verticaal bed met met zwevend hoofdkussen
en vroeg de stad ik na een goed ontbijt in de zeer gezellige gemeenstachapelijke ruimte van het hostel
Gelijk de metro leren kennen. Er zijn een paar dingen die opvallen: Je moet bijna iedere keer je tas laten scannen voor je met de metro gaat. Het netwerk is enorm en de metro komt heel vlak na elkaar. Er zit een hek zodat je niet voor de trein kan vallen en om de 3 meter zit een deur. Alles staat goed aangegeven en ook hier valt weer op wat een stelletje voordringers die chinesen zijn.

Je wordt hier vaak lastiggevallen, en je moet heel goed opletten. Maar het is een geweldige stad, de sfeer op straat is het mooist. Het is een wereldstad waar het verkeer om je heen vliegt, en dan hoor je ineens weer een tai chi/slaapliedje uit een winkel komen, verderop klinkt er uit een groot warenhuis een hele foute engelstalige plaat dat je denk dit kan niet! Verderop worden de vissen op een kleed op straat verkocht en een teckel stijgt aan een paraplu langzaam omhoog


Bij de Bund(een 1,5 km lange oeverpromenade) kwam ik een paar chinezen tegen die me vroegen om mee te gaan naar een thee ceremonie.
Dat was erg leuk eerst wat onwennig natuurlijk maar daarna werdt het erg gezellig en ontspannend.
We hebben daar een paar uur met z'n vieren in een kamer gezeten waar de ceremonie werd gehouden.

We begonnen met 6 soorten thee die op verschillende temperaturen werden klaargemaakt in theepotten van verschillende materialen.
We kregen ook een schaaltje eetbaar spul met schil er omheen die je op een speciale mannier met 3 beten open kon krijgen.
Mijn gebit lijkt nu best goed op een racefiets met 6 versnellingen

De chinezen met wie ik daar was vertelden mij wat de etiketen in china allemaal waren en dat zijn er veel, zo schenk je iemand die je niet zo graag mag helemaal vol en iemand die je aardig vind voor 70% vol (de glazen wel te verstaan) dat is dus gastvrijheid met 30% korting, lekker voordelig.

Verder hoort de kop van de kip en de staart van de vis richting de gast te wijzen als je deze op tafel zet (de kip en de vis welteverstaan) Je hoort bij het proosten jouw glas lager dan die van een vrouw te houden en dan het glaasje in 3x leeg te drinken.

Ter afsluiting was er ook nog een zeer opmerkelijke thee, er werd kokend heet water in een koppie gemikt dat is inderdaad niet zo raar maarja er ging een handgranaat in voor de smaak, even laten trekken zei ze tegen mij, dus ik vroeg aan die gozert naast mij of hij dat wilde doen, gelukkig hoefden we niet te gooien.
het koste heel weinig en we betaalden alles met elkaar dus ik ben niet opgelicht, want daar moet je hier goed mee opletten


Vrijdag van hostel naar Hotel gegaan want ik kon mijn knieschijven niet kwijt tijdens het schijten, en het bed was door au gemaakt toen ping op vakantie was.
Voor eten ga ik soms terug naar het Hostel dat was geen probleem. het eten is daar goed en de sfeer heel leuk. veel reizigers van over de hele wereld heb ik daar al ontmoet.

Jullie allemaal het beste in NL groeten!




  • 28 Februari 2014 - 13:51

    Lex:

    He Nico,
    zo te zien heb je het best naar je zin en gaat het met je chinees ook de goede kant op.
    jammer dat je toch niet even bij het spoor bent wezen kijken, had wellicht nog werk in gezeten.
    Mooi dat je het zo naar je zin hebt en ik ben blij dat je je benen weer kwijt kunt op het toilet.
    nog veel plezier.

    groetjes,

    Lex

  • 28 Februari 2014 - 13:54

    Eelco:

    Ha Nico,

    Wat leuk, veel plezier man. En, kippenkoppen is een lekkernij, moet je proberen.

    Groet,
    Eelco

  • 28 Februari 2014 - 14:20

    Annemarieke:

    he neef,

    zo te horen heb je het aardig naar je zin,
    wat leuk z'n thee ceremonie, ik word reislustig bij het horen van je verhalen.
    geniet er van!

    Groetjes

  • 28 Februari 2014 - 14:48

    Anne-Rieke:

    Hey Nico!

    Superleuk om je verhaal te lezen!
    Goed geschreven!
    Heel veel plezier daar!
    Hou je ogen goed open, die Chinezen zien jou door een kiertje. Maar ze hebben wel door dat je uit een westers relatief rijk land komt, dat zien ze dan weer wel.

    Denken regelmatig aan je!

    Liefs,
    Anne -Rieke en de M en M's

  • 28 Februari 2014 - 14:49

    Erik:

    hé Niec, je bent toch niet op reis gegaan om te grappen? Hoor je niet over de smog. Leuk van die camera's in de pleen! Heb je die beelden nog gefilmd? Ik heb flightradar24 pro (3d) gekocht dus kan ik bij je volgende vlucht meekijken. Gratis wifi, maar geen whatsapp of facebook aan boord van de emiritaten?

  • 28 Februari 2014 - 20:01

    Pa En Moe:

    Je bent me er één hoor je had schrijvert moeten worden het is inderdaad heel leuk te lezen maar kost je dat niet te veel inspanning? Mamma vroeg of er geen knieen uit de deur gezaagd hadden kunnen worden want schijten is zo'n vies woord,
    Verder hebben we een pakketje van Metaaltechniek ontvangen en ik zou de pakbon vergelijken met jouw pakbon. Ik kan geen bijlage meesturen anders had ik ze opgestuurd. Maar ik zal jouw pakbon omschrijven en de pakbon van Metaaltechniek.

    Pakbon Nico.art.nr. SC-BS Schotch Brite band 10 x 533 mm. Medium 60 besteld en 60 na te leveren
    984F Cubitronll Schuurband 30 x 533 mm K60. 30 besteld en 30 na te leveren

    Pakbon Metaaltechniek
    60 st. besteld 60 stuks na te leveren SC-BS Scotch Brite band 10 x 533 mm. Medium
    - 40 besteld aantal geleverd - 40 stuks 984F Cobitronll Schuurband 30 x 533 mm. K60
    P80 geleverd door 3 m.
    40 besteld en 40 geleverd 984F Cubitronll Schuurband 30 x 533 mm. K60
    Dus ik begrijp het niet goed pakbon Metaaltechniek geeft eerste aan 2 x - 40 en daarna weer gewoon 40 zonder - teken. ook het aantal is niet goed op jouw pakbon staat 30 stuks.


  • 28 Februari 2014 - 21:11

    Jacco:

    Hoi Nico,

    leuk verhaal, je zit er al weer helemaal in als ik het zo lees. Gelukkig ben je je knieschijven niet kwijt geraakt anders was er toch serieus iets mis geweest met dat toilet;-) Wel leuk dat je aan kon schuiven bij zo'n thee ceremonie. Heb je een spoedcursus Chinees gedaan of spraken die gasten enigszins Engels?
    Veel plezier!

    Jacco

  • 01 Maart 2014 - 08:40

    Gerhard:

    Hee Gozert,

    Gaaf man, k krijg spontaan zin om een ontslagbrief te sturen en met de noorderzon te vertrekken als k dit zo lees.. :)

    Mzzl Gerhard

  • 01 Maart 2014 - 22:31

    Marianne:

    He 'Niek',

    Echt heel leuk om jou verhalen te lezen! Er verschijnen vast nog reisverhalen van jou in boekvorm.
    Lijkt me best lastig communiceren met die chinezen, beschrijf eens hoe je dat aanpakt.
    Nog duivenliefhebbers ontmoet?
    Hadden ze bij die theeceremonie ook van die hele super kleine theekopjes?
    We zien al weer uit naar een volgend bericht.
    Pas goed op jezelf.

    Doeg Marianne
    groetjes van Femke,( die zit hier op mijn schoot te typen met een slaperig hoofd)
    ook van Herman

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Sjanghai

Scheer je weg

2e wereldreis

Recente Reisverslagen:

09 Mei 2014

Laatste

01 Mei 2014

Jordanie

23 April 2014

Dubay

17 April 2014

Long time no story

19 Maart 2014

Everest Base Camp trekking deel2
Nico

Feb,11 till Feb,17 NY till Feb,23 San Fran till Jun,01 Nieuw Zeeland till Jun,18 Japan

Actief sinds 03 Feb. 2009
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 21696

Voorgaande reizen:

25 Februari 2014 - 08 Mei 2014

Scheer je weg

10 Februari 2009 - 14 Juli 2009

Eerste wereldreis

Landen bezocht: