Everest Base Camp trekking - Reisverslag uit Dingboche, Nepal van Nico - WaarBenJij.nu Everest Base Camp trekking - Reisverslag uit Dingboche, Nepal van Nico - WaarBenJij.nu

Everest Base Camp trekking

Blijf op de hoogte en volg Nico

14 Maart 2014 | Nepal, Dingboche

De eerste nacht hebben we overnacht in een soort homestay. Nadat ik even had uitgerust op mijn kamer kwam ik beneden in de kamer/keuken waar de kok net was begonnen in de primitieve keuken met het bereiden van het avond eten. Ze hadden een heater midden in de kamer gezet, en er zat een oud omatje in de hoek van de kamer met haar gebitsloze waffel te schoemelen.
En af en toe maakte ze een klein ommetje om vervolgens vanuit een andere stoel de vreemde gasten gade te slaan.
Het stel wat de homestay runde was erg vriendelijk en ze sprakken ook een beetje Engels. Het werd een hele gezellige avond!

De volgende ochtend gingen we naar Namche(3400m) een dorpje met veel winkels en snel internet.
De volgende dag deden we een korte trekking naar Everest view waar we in de verte de everest konden zien en de prachtige Ama Dablam van dichtbij.
Het is hier prachtig!! Er zijn geen woorden voor.

Na 1,5 dag in Namche voor acclimatisatie gingen we naar Pangboche.
De trekking is soms best zwaar, zeker met 16 kilo op je rug.
Je moet mentaal ook alles in de smiezen hebben.
Als je na een zware klim neerstort op een stoel en geniet van het uitzicht op de bergen en op het bord eten wat onderweg is knalt er een smile van blijdschap oo je gelaat.

Vandaag gingen we van Pangboche naar Dingboche(4358m) Toen ik aankwam bij de logche kreeg ik het gevoel dat het nu echt begonnen is Niet alleen maar genieten maar ook afzien..
Geen werkende europesche stijl toiletten meer maar een toilet buiten in een hokje met een gat in de vloer.
De douche wil je niet gebruiken en ze vragen er nog 4 euro voor ook.
Terwijl ik dit schrijf zit ik in de dinning room aan een bord knoflook soep, wat goed voor je is op deze hoogte. Het is hier binnen ongeveer 8 graden en de verwachting is dat het vannacht in de slaapkamers ongeveer 0% graden zal zijn. Maar zometeen om 17:00 zal de kachel in het midden van de dinning room worden aangemaakt.

Het is vroeg in het seizoen en er zijn nog niet zoveel toeristen, je hebt meer keuze waar je overnacht en hoeft meestal niets vooraf te boeken. Er is ook weinig regen dieze tijd van het jaar nadeel is wel dat het nu wat kouder is.

Morgen gaan we naar Chukum 5550m! en weer terug, dat is goed voor acclimatisatie.
De volgende dag is Lobuche(4930m) onze bestemming
Mijn gids Lotfan Sherpa zorg er altijd voor dat ik voldoende water bij me heb wat vooraf gekookt is, dat is beter als koud water, en veiliger.

Telefonisch ben ik waarschijnlijk niet meer bereikbaar en internet wordt ook steeds moeilijker en duurder, hier is het al 4 euro voor een half uur.
Daarom hier alvast de rest van het programma.

17 maart
Lobuche naar Gorak Shep(5164m) en vandaar naar Kala Patar! 5635m!
En bij zonsondergang terug naar Gorak

18 maart
Gorak Shep naar Everest base camp 5300m waar de zuurstof nog maar 50% is van wat we op zeenivau gewend zijn.
Die dag dalen we ook af naar Lobuche.

19 maart
Afdalen naar Namche waar alles weer aangenaam is en waar de internet razendsnel is. daar zullen pas nieuwe foto's verschijnen

• 14 Maart 2014 - 15:57

Arie:

Heej hoogvlieger dat zijn aardige hoogtes om te klimmen en dat met 16 kilo op je rug dat gaat heel wat zweetdruppeltjes kosten lijkt me. Als je je nou inzeept voordat je aan zo'n tocht begint heb je de douche niet eens nodig joh ;-). Zijn het nog een beetje wandeltemperaturen daar?
    We leuk om te zien op zo'n reis dat wat we hier aan sanitair hebben niet overal zo'n normaal zaak is. Kan me voorstellen dat je prachtige uitzichten hebt. De eerdere foto's waren in ieder geval ook al mooi. succes met je avondvierdaagse tot 19 maart :-).
    groeten,
    Arie